Author Topic: New Music / Soundart / klangkunst (Contemporary Music)...  (Read 27099 times)

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New Music / Soundart / klangkunst (Contemporary Music)...
« on: August 06, 2008, 11:44:10 AM »
Neue Musik (engl. new music, frz. nouvelle musique) ist der Sammelbegriff für eine Fülle unterschiedlicher Strömungen der komponierten westlichen Kunstmusik von etwa 1910 bis zur Gegenwart. Ihr Schwerpunkt liegt in Kompositionen der Musik des 20. Jahrhunderts. Sie ist insbesondere durch – teils radikale – Erweiterungen der klanglichen, harmonischen, melodischen, rhythmischen Mittel und Formen charakterisiert. Ihr ist die Suche nach neuen Klängen, neuen Formen oder nach neuartigen Verbindungen alter Stile zu eigen, was teils durch Fortführung bestehender Traditionen, teils durch bewussten Traditionsbruch geschieht und entweder als Fortschritt oder als Erneuerung (Neo- oder Post-Stile) erscheint. ...
https://de.wikipedia.org/wiki/Neue_Musik


Klangkunst (auch Audiokunst oder, aus dem Englischen entlehnt, Soundart) bezeichnet die intermedialen Kunstformen, in denen Klänge mit anderen Künsten und Medien zu einem Kunstwerk verschmelzen. Der Klangkunst können aufgrund des unterschiedlichen Zusammenspiels von Klang, Raum, Zeit, Bewegung und Form künstlerische Arbeiten wie Klangskulpturen, Klanginstallationen, Musikperformances sowie medienkünstlerische Arbeiten mit Hörspiel, Feature, Video oder Computernetzen zugeordnet werden. Während mit dem deutschen Begriff Klang im Allgemeinen das Ergebnis musikalischer Komposition verbunden wird (siehe Klangkomposition), schließt der englische Begriff Sound auch das (Alltags-) Geräusch mit ein, welchem in der Klangkunst eine besondere Bedeutung zukommt. ...
https://de.wikipedia.org/wiki/Klangkunst | https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_art

Musique concrète (frz. für „konkrete Musik“) ist eine Kompositionstechnik, bei der mit aufgenommenen und auf Tonträgern gespeicherten Klängen komponiert wird. Diese Aufnahmen können sowohl eingespielte Instrumente als auch Alltagsgeräusche enthalten. Sie werden dann durch Montage, Bandschnitt, Veränderung der Bandgeschwindigkeit und Tapeloops elektronisch verfremdet. Einflüsse sind vor allem im italienischen Futurismus zu finden.
https://de.wikipedia.org/wiki/Musique_concr%C3%A8te

Pierre Schaeffer (* 14. August 1910 in Nancy; † 19. August 1995 in Aix-en-Provence) war ein französischer Komponist und Schriftsteller. Verbunden mit dem Vorwurf, die abendländische Musik verschließe sich mit der Beschränkung auf traditionelle Musikinstrumente und der daraus resultierenden Beschränkung auf festgelegte Tonhöhen einer wichtigen Sphäre, entwickelte Schaeffer in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts eine neue musikalische Praxis, die von einem offenen Zugang zu Klängen ausging, und prägte dafür den Begriff der musique concrète. ...
https://de.wikipedia.org/wiki/Pierre_Schaeffer


Der englische Begriff Soundscape (dt. sinngemäß Klanglandschaft) ist ein Kunstwort, zusammengesetzt aus den Begriffen Sound (dt. Geräusch) und Landscape (dt. Landschaft). Soundscapes beschreiben akustische Hüllen, die Personen an bestimmten Orten umgeben, z. B. die individuellen Klanglandschaften von Biotopen oder Städten. Der Begriff wurde 1977 vom Komponisten und Klangforscher Murray Schafer geprägt. ....
https://de.wikipedia.org/wiki/Soundscape

Kategorie:Klangkünstler
https://de.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Klangk%C3%BCnstler

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Konzeptkunst und Konzeptmusik – Ein Theoriemodell des Konzeptualismus (Harry Lehmann)
Vortrag am 25.11.2018 in der Jazzschmiede Düsseldorf bei musik21 e.V. New Counterpoints
In diesem Vortrag stelle ich eine Theorie der Konzeptkunst und der Konzeptmusik vor, deren Kernaussage ist, dass dem Konzeptualismus ein "Isomorphismus", d.h. eine eineindeutige Relation zwischen Konzept und Perzept (dem sinnlichen Wahrnehmungseindruck des Arbeit) zugrundeliegt.
https://youtu.be/CegV_YuccQ4


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The Language Of The New Music - Documentary about Wittgenstein and Schoenberg, 1985
This is a film about Ludwig Wittgenstein and Arnold Schonberg; two men whose lives and ideas run parallel in the development of Viennese radicalism.
Both men emerged from the turmoil of the Habsburg Empire in its closing days with the idea of analyzing language and purging it with critical intent, believing that in the analysis and purification of language lies the greatest hope that we have.  They never met and might never have fully understood one another, because while the nature of their genius they found themselves alone breaking new ground of the very frontiers of their respective disciplines.  But their work springs from the same soil and shares a common ethical purpose, so that their ideas and methods echo and illuminate those of each other to a remarkable degree.
https://youtu.be/DRI_ZSh6iF4

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sfSound is dedicated to the creation, promotion, and support
of live contemporary music performances in the San Francisco Bay Area.
http://sfsound.org/ | http://sfsound.org/listen.pls

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UbuWeb: Sound
http://www.ubu.com/sound/index.html

Electronic Music Resources
This section of Ubuweb is devoted to technical resources concerning the practice of electronic and experimental sound. This is a place for information about actual methods and techniques, with little writing on aesthetics alone. It takes the form of technical/historical articles, interviews, books, small-press magazines and patents.
http://ubu.com/emr/index.html

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Wellesz & Co
http://www.youtube.com/user/TheWelleszCompany

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Tyler Adams explores perceptual dimensions of aural-spatial-visual-temporal relationships through installation, sculpture, video, and other media. Central to his work is a pure fascination with sound as a medium as well as a modality for perceptual understanding in broad contrast to vision. He holds a BFA from California Institute of the Arts, MFA from UCLA, and MS in Architectural Acoustics from Rensselaer Polytechnic Institute.
http://www.t-adams.com/

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UMATIC
A media group which existed between 2003-6 in Utrecht, the Netherlands. It was founded by a small group of media-artists working in the different fields of net-, video- and soundart. This page is no longer mainatined, it exists only as a historical document.
http://www.umatic.nl/

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The Kalvos & Damian New Music Bazaar -- now called In the House  -- is a radio show and website bringing composers and their music to the wider world through concerts, interviews, pictures, photos, artwork, essays, biographies, attitudes, catalogs and ideas. The Bazaar  was begun in 1995 solely to present the eclectic world of newly composed music in a try-it-you'll-like-it format, and to connect composers with each other and with audiences. The K&D is sponsored by grassroots organizations in our Vermont home...
http://www.kalvos.org/shows.html

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Ken's Last Ever Radio Extravaganza
Atmosphere, phone callers, drift, excess.
http://counterfolk.com/ken/extrav/

HÖRSPIEL UND FEATURE: KLANGKUNST
http://www.dradio.de/dkultur/sendungen/klangkunst/

Haushaltsware
Idea from this Netlabel is to offer Music
which is made only out of recorded Sounds from
the Instrument that is named in the Tracktitle.
Other Samples and FX are not allowed.
Electronic Music out of Dishes, Radiators
and Knifes. All Household Articles
can be used. Haushaltsware is dedicated
to those who like to make experiments.
http://haushaltsware.org/

d'incise
electronica, free improvisation, electroacoustic, noise, drone, dub
http://www.dincise.net/

EDITION WANDELWEISER
https://www.wandelweiser.de/

Das Ensemble Modern (EM) wurde 1980 gegründet und zählt zu den weltweit führenden Ensembles für Neue Musik. Seit 1985 ist es in Frankfurt am Main beheimatet. Die Gründung des basisdemokratisch organisierten EM geht auf eine Initiative von StudentInnen innerhalb des Bundesstudentenorchesters zurück, um Neue Musik zu fördern und angemessen aufzuführen.
http://www.ensemble-modern.com/

erratum - noise.art.poetry
http://www.erratum.org/

Dutch ensemble playing only the newest of new music. We've got saxes, trombone, guitars, keys and stuff we like hitting!
http://www.ensembleklang.com/ | https://ensembleklangrecords.com/

The Sound Projector
Music magazine and Radio show
“Better Listening Through Imagination since 1996!”
http://www.thesoundprojector.com/

The SoundTransit Project revolves around a growing collection of environmental sounds recorded by ’soundhunters’ from all over the world. Each sound artist described the place and moment of the recording, the characteristics of the location or the peculiarity of the sound itself. These stories add another dimension to the sounds; one that connects and simultaneously exceeds time and place. …
http://www.soundtransit.nl/

Espen Sommer Eide
http://alog.net/ | http://hubromusic.com/phonophani-animal-imagination/


The Wire: Adventures in Modern Music
http://www.thewire.co.uk/

STEIM (the studio for electro-instrumental music) is the only independent live electronic music centre in the world that is exclusively dedicated to the performing arts.
http://www.steim.org/

hatlog / by Robert van Heumen - electronic musician and composer
Sounds, Events, Bio and Links
http://hardhatarea.com/hatlog/

Studio B11
Experimental Radio
The artistic practice of Experimental Radio includes contemporary radio drama and media art, artistic radio features and sculptural versatile forms such as sound installations as well as artistic strategies of action, intervention, and cooperative work. Concerning the development of new technologies, Experimental Radio focuses also on internet radio, streaming media, and novel transmission paths in the context of Open Source software and Wireless Culture.
http://radiostudio.org/2.0/

Soundbombs
Soundbombs sind New-Media-Accessoires. Jedes für sich ein (lowtech) Objekt zur interaktiven Nachrichtenübermittlung (von Felix Hardmood Beck)
http://www.felix-beck.de/?/object/soundbombs/

Clara Oppel
Meine Arbeit konzentriert sich derzeit im wesentlichen auf Klang - Raum - Skulpturen....
http://www.oppel.at/

Strotter Inst.
The work is based on the „Strategie des Zurückbleibens“: which means observe the ideas of avantgarde, find out what is contemporary, what is relevant, what is redundant and what is just ridiculous...
http://www.strotter.org/

noize-concept
This web-site shall give a resumée on contemporary noise music...
http://www.noize-concept.de/

music::lucid zoom
http://www.lucid-zoom.de/Music%20&%20Drones.html

Stockhausen
http://www.stockhausen.org | https://de.wikipedia.org/wiki/Karlheinz_Stockhausen


Paris Transatlantic (Magazin)
promotion of contemporary music
http://www.paristransatlantic.com/magazine/main/home.html


The Dream of Color Music
"The Dream of Color Music, And Machines That Made it Possible" Text by by William Moritz
http://www.awn.com/mag/issue2.1/articles/moritz2.1.html


CONV - focused on experimental sound art mainly
http://www.con-v.org/


hans w. koch: composer - performer - soundartist
i am interested in impredictability on all levels of a musical work.
besides the creation of open musical forms for various ensembles, mostly including live-electronic and interdisciplinary aspects, i develop installations in mixed media. often the search for hidden aspects of everyday-tools leeds to sounds and musical structures. this also extends to the use of computers as musical instruments in a rather physical manner ...
http://www.hans-w-koch.net/

Miya Masaoka — musician, composer, sound artist — has created works for koto and electronics, Laser Koto, field recordings, laptop, video and written scores for ensembles, chamber orchestras and mixed choirs. In her pieces she has investigated the sound and movement of insects, as well as the physiological response of plants, the human brain and her own body. Within these varied contexts her performance work investigates the interactive, collaborative aspects of sound, improvisation, nature and society.
http://miyamasaoka.com/

Volker Hennes is a sound artist and composer living in Cologne.
http://www.earesistible.de/

Perich is inspired by the aesthetics of math and physics, and works with simple forms and complex systems. The challenge of elegance provokes his compositions for solo instruments, small ensemble and orchestra. As a visual artist, he works primarily with machines to create pen-on-paper drawings that explore the limits of traditional drawing through randomness and order. In 2004 he began work on 1-Bit Music, combining his music with primitive, hand-programmed electronics that investigate the foundations of digital sound.
http://www.tristanperich.com/

Amnon Wolman - computer music of Amnon Wolman
http://www.amnonwolman.org/

werner dafeldecker, geboren 1964 in wien
europäische moderne, improvisation. auseinandersetzung mit musikalischer graphik, fluxus, minimal music, elektroakustischer musik und field recordings. seine projekte werden oftmals von außermusikalischen einflüssen wie architektur, physik, photographie und film abgeleitet beziehungsweise inspiriert. formfindung und strukturierung von musikalischen material, sowie die formulierung einer individuellen artikulation stehen im zentrum seiner arbeit als komponist und musiker - oftmals parallel zur technologischen entwicklung mit elektronischen formaten verknüpft.
http://www.dafeldecker.net/ | http://www.polwechsel.com/

« Last Edit: May 22, 2020, 12:04:46 PM by Link »

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klangkunst...
« Reply #1 on: September 24, 2008, 07:19:33 PM »
aufabwegen
LABEL / MAGAZIN / VERANSTALTER  – seit 1992. Jenseits der gängigen Kategorisierungen und Sparten zugunsten einer selbstgeformten Struktur. Sub- und Counter-Kultur.
http://www.aufabwegen.de/

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"Can Music (Still) Be Critical?" by eidelyn  Posted on 03*02*15
eidelyn - composer, writer, performer, director : based in London, UK
It was an attempt to think through the idea of critique in relation to music, as well as an excuse to listen to loads of ‘political’ music from the late 20th century. ...
https://thebitingpoint.wordpress.com/2015/02/03/can-music-still-be-critical/

Klangkünstler (Links)
http://www.positionen.net/links_3.php


We define sound works as: artistic endeavors that are primarily concerned with the use of sound, but fall outside of what is normally considered "music." This includes but is not limited to: recordings, radio transmissions, performances, installations, sound sculpture, site specific public art, and new media arts.
http://www.23five.org/

jörg piringer - [digital sound visual interactive poetry etc.]
http://joerg.piringer.net/ | http://joerg.piringer.net/blog/

LEMURIE T.A.Z
time autonomous zone
Ladislav Železný, Miloš Vojtěchovský, Stanislav Abrahám, Jan Dufek, Pavel Sterec
http://www.lemurie.cz

GENERATOR SOUND ART, INC. has been created to produce and disseminate original recordings by dedicated sound artists, presenting releases of Electronic, Electro-Acoustic, Noise, and Experimental Music. Uncompromising, non-commercial, and definitely not for everyone. These projects are geared towards the discerning and adventurous listener.
http://www.generatorsoundart.org/

sonic fragments - festival and symposium
http://sonicfragments.artdocuments.org

Alias Frequencies
Art and Music
http://aliasfrequencies.org/

Sound artists Stephan Moore and Scott Smallwood began performing as the duo Evidence in 2001. Focusing on the universe of real-world sound, Evidence pours field recordings like water into their compositional and improvisational process, resulting in music that balances between tight organization and unregulated flow. Using recording equipment, laptops, and other electronic devices, Evidence creates music that deals with gradual change, improvised over time, sometimes atmospheric, sometimes pulsating, always texturally striking and unique. Resisting classification into a single genre, Evidence is equally at home performing in experimental venues, clubs, galleries, planetariums, and rooftops.
http://www.ecnedive.com/

the loud objects
Build your own Noise Toy with this new kit from electronic noise group the Loud Objects!
http://www.loudobjects.com/

free103point9 is a New York State-based nonprofit arts organization establishing and cultivating the genre Transmission Arts by promoting artists who explore the idea of transmission or the physical properties of the electromagnetic spectrum for creative expression.
http://www.free103point9.org/

The Freesound Project is a collaborative database of Creative Commons licensed sounds. Freesound focusses only on sound, not songs.
http://www.freesound.org/

Here you will find recordings of OM's past music festivals and concert productions, selected recordings of new music sent to us by composers from around the world, and selections from 4000 hours of audiotape recordings from the KPFA Radio Music Department collection transferred to Other Minds in 2000.
http://radiom.org/

Welcome to Other Minds Archive
http://www.archive.org/details/other_minds | http://www.otherminds.org/

bourbonese qualk archive is the official archive of the work of the group bourbonese qualk. the site documents their work from the beginnings in 1980 until the end in 2002.
http://www.bourbonesequalk.net/

Cog-Dis.org
seattle calendar for experimental music
http://www.cog-dis.org/

« Last Edit: December 17, 2019, 05:56:47 PM by Link »

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soundart / klangkunst...
« Reply #2 on: March 18, 2009, 04:44:53 PM »
Ferdinand Försch (* 15. Januar 1951 in Bad Brückenau) ist ein deutscher Musiker, Komponist, Klangkünstler und Instrumentenbauer.
https://de.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_F%C3%B6rsch

Ferdinand Försch
http://www.klanghaus-ff.de/

https://vimeo.com/user25003532

electronic ID
The ensemble electronic ID was founded in the spring of 2014 by students of the jazz, classical, and contemporary music departments at the Cologne University of Music and Dance, and the Essen University of the Arts “Folkwang”, and considers itself a young ensemble with focus on the interpretation of inter-medial music of the 21st century that wishes to perform existing pieces by established young composers and to promote talented composers of the youngest generation with world premieres of their music.
https://www.youtube.com/channel/UCylBfxFFXcAbEU71XIrsphA

Steven Kovar: My activities in media and sound art evolved out of my previous experience with design, music, programming and visual art. ...
http://skovar.com/ | https://soundcloud.com/stevenkovar/

eidelyn - composer, writer, performer, director : based in London, UK
https://thebitingpoint.wordpress.com

((audience))
new contexts for sound art
http://lrlx.wordpress.com/

PER SVENSSON; ARTIST, BORN 1965 IN THE DISTRICT 'MAJORNA' IN GOTHENBURG, SWEDEN.
ACTIVE AS SOUNDARTIST AND VISUAL ARTIST, EDUCATED AT THE ROYAL COLLEGE OF FINE
ARTS IN STOCKHOLM 1985-1990. WORKS WITH SCULPTURE, PAINTINGS, DRAWINGS, SOUND-
INSTALLATIONS, PERFORMANCE AND ARCHITECTURE.
http://www.persvenssonsoundart.com/
« Last Edit: July 13, 2017, 05:20:04 PM by Link »

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Cinemusik Klangkunst...
« Reply #3 on: October 03, 2009, 12:30:04 PM »
Im Dritten Reich verboten – „Entartete Musik“, Folge 1: Werke von Krenek, Korngold, Weill und Schreker
Das Leben im NS-Staat war in höchstem Maße politisiert. Dem Pluralismus der Weimarer Republik ein Ende zu bereiten, war das direkt nach der Machtergreifung konsequent in Angriff genommene Ziel der Machthaber unter dem Hakenkreuz. Einige der von ihren Ideologen benutzten Vokabeln stammten von keinem Geringeren als dem renommierten Komponisten Hans Pfitzner. Dieser schrieb im Jahr 1926 vom „atonalen Chaos“, das die künstlerische Parallele zum Bolschewismus sei und von der „Jazz-Foxtrott-Flut“ als musikalischem Ausdruck des Amerikanismus. Wobei er auch von der Beteiligung der „Alljuden“ an dieser „internationalistisch-bolschewistischen Umsturzarbeit“ sprach.
http://www.cinemusic.de/rezension.htm?rid=5044

Hier finden Sie Informationen zum Thema Film und Kino mit dem Schwerpunkt Filmmusik. Neben Rezensionen zu aktuellen Filmmusiken werden auch die klassischen Vertreter des „Golden Age“ wie Max Steiner, Miklós Rózsa, Franz Waxman oder Alfred Newman gepflegt. Wo andere eine unüberbrückbare Kluft zwischen Konzertsaal/Opernbühne und Filmtonspur sehen wollen, sind wir vielmehr um die Betonung vielfältigster Beziehungen bemüht: Deshalb kommt bei uns selbstverständlich auch die reiche Tradition der abendländischen klassischen Musik (im weitesten Sinne, vom 18. Jahrhundert bis zu den Zeitgenossen) nicht zu kurz. Außerdem werden regelmäßig interessante DVD-Veröffentlichungen und Buchpublikationen vorgestellt.
http://www.cinemusic.de/


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soundart / klangkunst...
« Reply #4 on: December 28, 2009, 02:10:51 PM »
Alter Ego (Musikensemble)
Alter Ego ist ein Ensemble für Neue Musik in Italien, das 1990 in Rom gegründet wurde.
http://de.wikipedia.org/wiki/Alter_Ego_(Musikensemble)

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“The digital Revolution of Music” (Harry Lehmann)
Veröffentlicht am 27.04.2013
http://www.kulturtechno.de/?p=10490

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IVvGV22hdpM#!

« Last Edit: May 15, 2013, 12:45:55 PM by lemonhorse »

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soundart / klangkunst...
« Reply #5 on: January 03, 2010, 02:56:59 PM »
Zimoun (CH), born 1977 in Bern/Switzerland, autodidact.
http://www.zimoun.ch/


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Asmus Tietchens (* 3. Februar 1947 in Hamburg; Pseudonyme Hematic Sunsets und Club of Rome) ist ein deutscher Komponist elektronischer Musik und Klangkünstler. ... Tietchens begann bereits 1965, mit einem Tonbandgerät zu experimentieren, Tapeloops aufzunehmen und sie zu Collagen zu verdichten. Ab 1971 kamen Synthesizer dazu. Nach einem kurzen rhythmisch-harmonischen Intermezzo Anfang der 1980er Jahre (u. a. Biotop, 1981; Spät-Europa, 1982) erschien 1984 auf United Dairies mit Formen letzter Hausmusik ein reguläres Industrial-Album, das erstmals Tietchens' primäre musikalische Interessen gültig formulierte: Geräusche werden bearbeitet, dabei mitunter bis zur Unkenntlichkeit verfremdet und in neue adäquate Zusammenhänge gestellt. Die fertige Komposition ergibt sich dabei nicht zuletzt aus der Beschaffenheit des Ausgangsmaterials. ...
https://de.wikipedia.org/wiki/Asmus_Tietchens

Asmus Tietchens
http://www.aufabwegen.de/at/

Asmus Tietchens - Kammermusik 1
Asmus Tietchens - Formen Letzter Hausmusik
Label | United Dairies, 1987
https://youtu.be/JW09WIrNYU0

Asmus Tietchens - In Die Nacht
Label | Sky Records, 1982
https://youtu.be/G8zD3cCQ7zw

Asmus Tietchens in Cocart Festival (2011?)
https://youtu.be/UfvdClD1bvg

Asmus Tietchens - Lebertrance
Asmus Tietchens - Musik Von Der Halde
Label | Vinyl-on-demand, 2015
https://youtu.be/qko_0kmgEqQ

Asmus Tietchens - Rede vor Konzert 2016, Düsseldorf - über seine Werke.
Bild / Video ist zweitrangig, bitte nicht böse sein - nur für Freunde hochgeladen, weil mir die Rede und Aussagen gefallen haben.
https://youtu.be/ik3StlsE35E

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Mort Garson - Mother Earth's Plantasia (Official Full Album Stream)
The first official reissue of Mort Garson's legendary 1976 album 'Mother Earth's Plantasia' is out on Sacred Bones Records on June 21.
https://youtu.be/SZkR3PyHTs0

Morton S. "Mort" Garson (20 July 1924 – 4 January 2008) was a Canadian-born composer, arranger, songwriter, and pioneer of electronic music. He is best known for his albums in the 1960s and 1970s that were among the first to feature Moog synthesizers. He also co-wrote several hit songs, including "Our Day Will Come", a hit for Ruby and the Romantics. According to Allmusic, "Mort Garson boasts one of the most unique and outright bizarre resumés in popular music, spanning from easy listening to occult-influenced space-age electronic pop."
https://en.wikipedia.org/wiki/Mort_Garson
« Last Edit: March 01, 2020, 02:13:32 PM by Link »

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soundart / klangkunst...
« Reply #6 on: March 11, 2010, 11:38:17 AM »
Volker Hennes
works as composer and sound-artist focussing on methods of production and reproduction of
temporal and local organized sound - synthesized and replicated.
http://www.earesistible.de/earesistible.html

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Boris Petrov - Memory (FULL ALBUM, soviet electronic / modern, Russia, USSR, 1984)
https://youtu.be/-gXdf1Ejiyk
« Last Edit: March 01, 2020, 02:16:53 PM by Link »

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soundart / klangkunst...
« Reply #7 on: June 25, 2010, 01:25:00 PM »
Colour and Sound
“The early history of this art was driven by an interest in color. In the eighteenth century, a Jesuit priest, Louis- Bertrand Castel, invented the first color organ. Others, including D.D. Jameson, Bainbridge Bishop, and A. Wallace Rimington, created color organs through the next century. These instruments, typically controlled by playing a pianostyle keyboard, bathed a screen in everchanging colored light….
Visual Music by Maura McDonnell (2002)
http://homepage.eircom.net/~musima/visualmusic/visualmusic.htm

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A. Wallace Rimington’s Colour-Music
Paperback – 275 pages (Publication Date – 2004)
http://www.iotacenter.org/store/books/rimington

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The Scale and the Spectrum
By James Peel (Issue 22 Insecurity Summer 2006)
http://www.cabinetmagazine.org/issues/22/peel.php

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[...] The Greek Mysteries included in their doctrines a magnificent concept of the relationship existing between music and form. The elements of architecture, for example, were considered as comparable to musical modes and notes, or as having a musical counterpart. Consequently when a building was erected in which a number of these elements were combined, the structure was then likened to a musical chord, which was harmonic only when it fully satisfied the mathematical requirements of harmonic intervals. The realization of this analogy between sound and form led Goethe to declare that “architecture is crystallized music.” …

From: “The Pythagorean Theory of Music and Color”
THE SECRET TEACHINGS OF ALL AGES by Manly P. Hall (1928)
http://www.sacred-texts.com/eso/sta/sta19.htm


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Kinetic light sculptor: scientific artist
http://www.paulfriedlander.com/

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An Audiovisual Environment Suite
Real-Time Systems for Fluid Abstract Expression:
Painterly Interfaces for Audiovisual Performance
Golan Levin, MIT Media Laboratory, 1998-2000.
http://acg.media.mit.edu/people/golan/aves/

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Paul Friedlander
Kinetic light sculptor: scientific artist
http://www.paulfriedlander.com/

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Key to iota's mission is the online publication of our research on Visual Music artists and their works. This section is our knowledge base of articles, profiles, and online resources.
http://www.iotacenter.org/visualmusic

« Last Edit: June 25, 2010, 01:37:43 PM by lemonhorse »

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« Reply #8 on: June 25, 2010, 01:29:33 PM »
Josef Novotny
http://novotny.klingt.org/index_de.html

Improvisation und Komposition. Über ihre Interdependenzen unter besonderer Berücksichtigung des Orgelspiels und der elektronischen Musik
Ausgehend von einem historischen Abriss über die Orgel als zentrale Musikmaschine der abendländischen Tonkunst vom Barock bis heute wird in dieser Arbeit der Versuch unternommen, bestimmte Tendenzen innerhalb der aktuellen experimentellen Musik bzw. neuen Musik aufzuspüren und zu untersuchen.
http://novotny.klingt.org/material/Diplomarbeit_Abstract.pdf


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A musical process is akin to a visual process, both are very similar for me in how I perceive time and space, but it is the influence of listening in music that often is the framework or perception of sound in my work
As a musician, Ben works with open reel tape, cassettes, field recordings and magnetic objects. This formed out of his interest in the pre-recorded sound as a live process in music. From preparations including magnets, motors, and pins amongst others, he has been developing a sound palette that explores time, space, texture, tonality, harmonics and decay in both improvisations and compositions. Current collaborations include duos with Helmut Lemke (tapes & longstrings, DE/UK), Lee Patterson (amplified objects, UK), Hainer Woermann (amplified cardboard, DE), Michael Vorfeld (lightbulbs, DE), and Jason Zeh (tape treatments USA).
http://www.thosesoundsbetween.co.uk | http://www.myspace.com/thosesounds

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Automated Noise Ensemble
Rob Gawthrop and Bob Levene have worked together as ANE since 2000.  Brought together by a common interest in sound and in particular  the actions that produce sound, and the process of its perception. The work explores noise and music by adapting,  re-inventing and constructing musical instruments, devices and structures.  These are played or activated electro-mechanically, usually live, through performance, exhibition  or on vinyl.  Although there is a material intent to the work, an irreverent attitude towards musical instruments belies an inherent humour.  The means of its production and the context and space of its presentation are integral to the experience for the viewer/listener. The physicality of the sound  and the apparent contradictions between what is seen and what is heard relate directly to the sensations produced in the listener.
http://automatednoiseensemble.co.uk/

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The ARChive of Contemporary Music (ARC) is a not-for-profit archive, music library and research center located in New York City since 1985.
ARC contains more than three million sound recordings. That’s 90 + million songs with the 2014 addition of 800,000 Cds. We preserve copies of each version of every recording, in all known formats, and have electronically catalogued more than 300,000 sound recordings – more than any other public, university or private library in America. ARC also houses more than three million pieces of attendant support material including photographs, videos, DVDs, books, magazines, press kits, sheet music, ephemera and memorabilia.
The value of ARC’s collection is not only in the rareness of many of our recordings, but in the breadth, size and organization of the collection. For every signed and unique copy of an early Rolling Stones LP, there are hundreds of relevant, formative, relatively unknown recordings that contributed to its creation, and thousands that benefit from its existence. ...

http://arcmusic.org/

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Welcome to Audio Archive
This library contains recordings ranging from alternative news programming, to Grateful Dead concerts, to Old Time Radio shows, to book and poetry readings, to original music uploaded by our users. ...
https://archive.org/details/audio
« Last Edit: November 25, 2014, 04:13:30 PM by Link »

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soundart / klangkunst...
« Reply #9 on: October 26, 2010, 09:08:01 AM »
Saccades
Rob Mullender
Photophonics • Eyes • Ears
http://silentlight.blogspot.com/


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TONEWHEELS is an experiment in converting graphical imagery to sound, inspired by some of the pioneering 20th Century electronic music inventions. Transparent tonewheels with repeating patterns are spun over light-sensitive electronic circuitry to produce sound and light pulsations and textures. This all-analog set is performed entirely live without the use of computers, using only overhead projectors as light source, performance interface and audience display. In this way, TONEWHEELS aims to open up the "black box" of electronic music and video by exposing the working processes of the performance for the audience to see.
http://www.umatic.nl/tonewheels.html

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Ensemble Phoenix Basel
http://ensemble-phoenix.ch/de/ | https://soundcloud.com/ensemble-phoenix-basel | http://www.youtube.com/user/ensemblephoenix

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"Matthias Hermann: Analyse von Musik des 20.  Jahrhunderts" (2013)
• Atonalität
• Zwölftontechnik
• Serialismus
http://www.mh-stuttgart.de/fileadmin/downloads/Werkverzeichnis_Professoren/Analyse_Musik_des_20._Jh._1__17.09.2013_.pdf

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"Die Strukturierung des Tonraums. Versuche einer Systematisierung von Zwölftonreihen in den 1920er bis 1970er Jahren"
Manuel Gervink (Datum ?)
http://www.uni-koeln.de/phil-fak/muwi/fricke/323gervink.pdf

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Stephan Mathieu - Remain
https://youtu.be/Y-9IMMLtXIo

https://de.wikipedia.org/wiki/Stephan_Mathieu

http://www.discogs.com/artist/53728-Stephan-Mathieu

« Last Edit: January 11, 2020, 02:36:45 PM by Link »

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soundart / klangkunst (contemporary music)...
« Reply #10 on: June 13, 2019, 07:08:05 PM »
chemical imbalance. Australia
Sydney-based bedroom label // small-run tape, cdr & vinyl releases // local "experimental" sounds // est. 2015
https://soundcloud.com/chemicalimbalancerecords

https://chemical-imbalance.bandcamp.com/

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Octavian Nemescu - Gradeatia / Natural (FULL ALBUM, abstract electronic, Romania, 1984)
Artist: Octavian Nemescu
Album: Gradeatia /  Natural
Year: 1984
Country: Romania
Genre:  experimental, contemporary, leftfield, ambient, abstract, electronic music, drone
https://youtu.be/OHariZB0UYA

« Last Edit: January 11, 2020, 01:25:28 PM by Link »

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Elektronische Musik (Klangforschung / Experimentalmusik / Kunst)
« Reply #11 on: October 19, 2019, 10:07:58 PM »
Elektronische Musik bezeichnet Musik, die durch elektronische Klangerzeuger hergestellt und mit Hilfe von Lautsprechern wiedergegeben wird. ...
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektronische_Musik

Musiktheoretische Grundbegriffe der Elektronischen Musik
Was ist ein Synthesizer?
Es beginnt ja erst interessant zu werden, wenn Ungewöhnliches passiert. Je weiter die Entfesselung, die Auflösung in Funktionen getrieben wird, um so interessanter und vielseitiger ist ein Synthesizer, um so berechtigter trägt er diesen Namen....
http://www.elektropolis.de/ssb_story_eimert.htm


Nico Thom, Österreich:
Klang vs. Musik, Allgemeine Klangforschung vs. Musikbezogene Klangforschung, Sprachliche Beschreibung vs. Technische Vermessung - Überlegungen zur Gefahr einer einseitigen Theorie des Sonischen
Seit den 1950er Jahren ist eine stetig wachsende Zahl von Musikforscherinnen und Musikforschern von dem Gefühl beschlichen, dass ihr zentralster Begriff nicht mehr den Gegenständen ihrer Forschung angemessen ist. Insbesondere bei der Thematisierung Elektroakustischer Kunstmusik sowie Populärer Musik wird des Öfteren beteuert, dass hier ein traditioneller Musikbegriff, der die Ideen vom Ton, der Partitur oder dem Werk herausstellt, nicht mehr greife. ...
https://www2.hu-berlin.de/fpm/popscrip/themen/pst10/pst10_thom.htm

Die soziale Isolation der neuen Musik: zum Kölner Musikleben nach 1945
von Michael Custodis (Beihefte Zum Archiv Fur Musikwissenschaft, Band 54 - Gebundenes Buch – 18. Mai 2004))
https://books.google.de/books?id=M7TAS1-lcBcC&lpg=PA58&ots=JecAvToPMq&dq=elektronische%20Klangforschung%20literatur&hl=de&pg=PA23#v=onepage&q=elektronische%20Klangforschung%20literatur&f=false

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Karlheinz Stockhausen (* 22. August 1928 in Mödrath, heute zu Kerpen; † 5. Dezember 2007 in Kürten-Kettenberg) war ein deutscher Komponist.
https://de.wikipedia.org/wiki/Karlheinz_Stockhausen

Karlheinz Stockhausen: Telemusik (1966)
https://youtu.be/vdIe2CrorMM

Karlheinz Stockhausen: Mantra (1970)
https://youtu.be/j5tjuKSx7BI

Karlheinz Stockhausen - HYMNEN (Elektronische und konkrete Musik) Region 1 + 2
Die quadrophonische, elektronische und konkrete Musik entstand im Studio für elektronische Musik des WDR in Köln und wurde am 30. November 1967 als Version mit Solisten in der Apostelschule in Köln-Lindenthal uraufgeführt. ...
https://youtu.be/zDxpa-XPMTo

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Éliane Radigue (* 24. Januar 1932 in Quartier des Halles, Paris) ist eine zeitgenössische französische Komponistin und eine Wegbereiterin der elektronischen Musik. ...
https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%89liane_Radigue

Eliane Radigue | Feedback Works 1969-1970 [2012, Full Album]
https://youtu.be/C_3Fu8YfSdI

Islas resonantes, Eliane Radigue
https://youtu.be/1RrsiGmLp_E

Eliane Radigue ‎- Triptych (1978) FULL ALBUM
https://youtu.be/OgN3_KXv5O8

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Delia Derbyshire - Pot Au Feu (1968)
https://youtu.be/jpdiMcEeTJA

Delia Derbyshire - Bach's Air (Extended)
https://youtu.be/ZOC7Pf1XY54

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Daphne Oram - Pulse Persephone
https://youtu.be/5aVgYILCnf0

Oramics - Daphne Oram
https://youtu.be/htoXpISNMXU

« Last Edit: October 19, 2019, 10:50:39 PM by Link »

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Elektronische Musik (Klangforschung / Experimentalmusik / Kunst)
« Reply #12 on: October 19, 2019, 10:34:30 PM »
Electrische piano: Trautonium (1941)
https://youtu.be/TQ4wGucalpc

Oskar Sala - Live-Konzert 1991 - Mixtur-Trautonium
https://youtu.be/-tQQEChMq1A

Oskar Sala - Elektronische Tanzsuite I
https://youtu.be/DBwWpOrqwxY

Paul Hindemith / Oskar Sala: 7 Triostücke für 3 Trautonien
https://youtu.be/ePpnDej_IgE

Paul Hindemith / Oskar Sala: Konzertstück Für Trautonium
Konzertstück für Trautonium mit begleitung des Streichorchesters
(Concertino for trautonium with strings)
Oskar Sala, Mixturtrautionium - Münchner Kammerorchester  - Hans Stadlmair      Recorded: 1978
https://youtu.be/JZP7raZ9cNw

Oskar Sala - Fantasie Suite in drei Sätzen fuer Mixturtrautonium Solo
https://youtu.be/O0CpIEqDtjE

Oskar Sala - Elektronische Impressionen
https://youtu.be/UTalzWzGACQ

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Discovering Electronic Music (1983)
"We live in an age of technology in which machines touch every part of our lives. It is not suprising that music has also been influenced by technology."
This 1983 documentary film by director and writer Bernard Wilets examines the basics of analog synthesis, digital sampling and sequencing.
https://youtu.be/Ig6vIRmfoNI

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Laurie Spiegel - Voices Within
https://youtu.be/ELC5ftxQ_Sw

Laurie Spiegel ‎- The Expanding Universe (1980) FULL ALBUM
https://youtu.be/KD8hkveKmYQ

« Last Edit: October 19, 2019, 10:40:50 PM by Link »

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Elektronische Musik (Klangforschung / Experimentalmusik / Kunst)
« Reply #13 on: November 10, 2019, 04:13:41 PM »
NOISE COLLAGE UNIVERSE
http://b-a-c-h.bandcamp.com/ | https://soundcloud.com/b-a-c-h

bohemian drips is a Berlin based vinyl label with focus on capturing music performances in settings with distinctive acoustics. We challenge artists to explore and reinvent their sound through unique recording and production methods outside the studio: Using the interactions between music, architecture and atmosphere as a framework for creation, we’ve developed our own definition of the production processes behind a record.
By curating artists and spaces we provide a platform for a new form of artistic expression, captured live and in binaural audio by using 3D “Kunstkopf” technology. Thus, the listener of our records experiences a new perspective of sonic perception, being directly relocated to the actual recording scenario.
Initiated in 2011 as a playground for its very special idea of music, bohemian drips grew to actual form in late 2014 with the release of “Zuhause im Weltall”. An LP featuring binaural recordings of six Berlin artists, who were invited to compose a piece of music for the acoustics of an 100 meter-long underground tunnel. This marks the starting point of the bohemian drips label and its continued effort to explore, create and provide outstanding sounds.
https://soundcloud.com/bohemiandrips
« Last Edit: November 10, 2019, 04:15:32 PM by Link »

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Elektronische Musik (Klangforschung / Experimentalmusik / Kunst)
« Reply #14 on: December 08, 2019, 05:35:50 PM »
Suzanne Ciani - Flowers Of Evil (1969) FULL ALBUM
As a genuine vanguard of electronic music composition at the forefront of the modular synthesiser revolution in the late 1960s, Suzanne Ciani’s forward-thinking approach to new music would rarely look to the past for inspiration, which makes this unheard composition from 1969 a rare exception to the collective futurist vision of Ciani and synthesiser designer Don Buchla. In choosing to adapt the controversial prose of French poet Charles Baudelaire, Suzanne would join the ranks of ongoing generations of pioneering musicians like Olivier Messiaen, Karlheinz Stockhausen, Serge Gainsbourg, Etron Fou Leloublan, Celtic Frost and Marc Almond (not forgetting Star Trek’s William Shatner!), all equally inspired by the 19th century writer’s works of “modernité” (modernity), a self-coined term dedicated to capturing the fleeting, ephemeral experience of life in an urban metropolis, best exemplified in his symbolic, erotic and macabre ode to Parisian industrialisation, Les Fleurs du mal (Flowers Of Evil).
https://youtu.be/sl_uWcB88uI | https://www.discogs.com/Suzanne-Ciani-Flowers-Of-Evil-/release/13759420

Suzanne Ciani - Seven Waves (1982, full album)
https://youtu.be/Sq1ChxFF-qo

Laurie Spiegel ‎- The Expanding Universe (1980) FULL ALBUM
Composed 1974-76 using a computer playing the actual sounds by controlling analog synthesis equipment using the GROOVE (Generating Realtime Operations On Voltage-controlled Equipment) hybrid system which was developed by Max Matthews and F.R. Moore at Bell labs. Interaction with the computer was through a keyboard, a drawing tablet, pushbuttons and knobs, as well as complex "algorhythms" written in FORTRAN. The Expanding Universe is the classic 1980 debut album by composer and computer music pioneer Laurie Spiegel. ...
https://youtu.be/KD8hkveKmYQ

Laurie Spiegel
In den 1970er Jahren zählte Spiegel zu den Pionieren der Computermusik in New York und verwendete Algorithmen für ihre Kompositionen. Werke aus dieser Zeit erschienen auf dem Album The Expanding Universe beim Label Philo. Spiegels Umsetzung von Johannes Keplers "Harmonices Mundi" (Music of the Spheres) ist Teil der Voyager Golden Records, die sich an Bord der 1977 im Rahmen des Voyager-Programms gestarteten Raumsonden befinden. ...
https://de.wikipedia.org/wiki/Laurie_Spiegel

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soundart / klangkunst (contemporary music)...
« Reply #15 on: December 17, 2019, 06:12:23 PM »
Yuri Morozov - Human Extinction (FULL ALBUM, rare soviet electronic music, 1979, Russia, USSR)
https://youtu.be/oIcgGc3cb-k

Eduard Artemyev - Metamorphoses (FULL ALBUM, soviet electronic music, USSR, 1980)
https://youtu.be/QwYOa0UKT-Q

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Oraison, composed by Olivier Messiaen in 1937 for six Ondes Martenot, transcribed for Buchla 200e synthesizer and Haken Continuum Fingerboard controller and performed by Richard Lainhart in 2009. From the time I first touched the Haken Continuum, I'd wanted to use it to play a composition by Olivier Messiaen called "Oraison". I first heard "Oraison" years ago as a student of electronic music, and had fallen in love with its simple, beautiful harmonies and profound sense of mystery. "Oraison" is not only a lovely piece of music, but has historical interest too - it may be the first piece of purely electronic music written expressly for live performance. Also of note is that Messiaen re-arranged "Oraison" for cello and piano and used it for the fifth movement of "Quartet for the End of Time", which he composed in a German prisoner-of-war camp in 1941; the "Quartet" is one of the great classics of 20th-century music. "Oraison" ("prayer") is from a suite of pieces for six Ondes Martenot called "Fete des Belles Eaux" ("Celebration of the Beautiful Waters"), composed for the Paris International Exposition in 1937. The Ondes Martenot was among the first electronic instruments, and is still among the most expressive. The Continuum's own expressive qualities seemed at least the equal of the Ondes Martenot's, while allowing for polyphony and the possibility of performance of the work by a single player. I transcribed "Oraison" for my Buchla 200e/Continuum system, programmed the modern system in homage to the sound of the Ondes Martenot, and now offer this performance to you.
https://youtu.be/vKky73-9yOU

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Ernst Krenek (* 23. August 1900 in Wien; † 22. Dezember 1991 in Palm Springs, Kalifornien; ursprünglich Křenek) war ein US-amerikanischer Komponist österreichischer Herkunft. ... Seit den 1940er Jahren beschäftigte er sich mit der seriellen Musik, und in den fünfziger Jahren fand auch die elektronische Musik Einzug in sein Schaffen, so in dem Pfingstoratorium Spiritus intelligentiae sanctus (1955–1956, entstanden in Zusammenarbeit mit dem Studio für elektronische Musik des WDR in Köln). 1966 zog er nach Palm Springs, doch seit 1950, als er erstmals wieder nach Deutschland[3] gekommen war, war er auch wieder in Europa als Interpret seiner Werke tätig. So dirigierte er am 22. Oktober 1951 in Köln die europäische Uraufführung seines Klavierkonzerts.[3] Bis in seine letzten Lebensjahre komponierte er unermüdlich, sodass sein Œuvre die Opusnummer 242 erreichte. Sein Schaffen umfasst fast alle Stilrichtungen des 20. Jahrhunderts, und, ähnlich wie Strawinsky, erreichte er in jedem Stil eine Meisterschaft. ...
https://de.wikipedia.org/wiki/Ernst_Krenek

Ernst Krenek: String Quartet No.6 Op.78 (1936)
https://youtu.be/iOAVcqnqzZk

Ernst Krenek: Dream Sequence op.224 (1975/1976)
Ernst Krenek (1900-1991): Dream Sequence for Concert Band op.224 (1975/1976) -- Deutsches Symphonie-Orchester Berlin ...
https://youtu.be/V-4IhhWYejU

Lucia Popp; Evelyn Lear; Thomas Stewart; "Jonny spielt auf"; (Excerpts); Ernst Krenek (1964)
Lucia Popp--Yvonne, the chambermaid
Evelyn Lear--Anita, an opera singer
Thomas Stewart--Daniello--a violinst
William Blankenship--Max, a composer
Gerd Feldhof--Jonny, a black Jazz band violinist
Heinrich Hollresier--conductor
Vienna State Orchestra
https://youtu.be/kZ_J_fGVKeQ

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Armin Küpper : "A rainy day in the pipe" Saxophon with a natrual Echo in the Pipeline
Ein Regentag in der Röhre - Armin Küpper (Projekt: Röhrensound)
Als ich an diesem Tag mit meinem Rad losfuhr um Musik zu machen sah der Himmel noch ganz gut aus . Als ich dann aber an der Pipeline angekommen bin ( dafür brauche ich etwa eineinhalb Stunden) zogen ein paar Wolken auf. Nachdem ich dann mein Equipment(Kamera, Micro,Sax...)aufgebaut hatte fing es an zu regnen. Schnell hab ich alles ins Rohr gebracht einschließlich mich selbst. Dann habe ich mir ein Bierchen aufgemacht und wie beim Zelten dem leisen Geprassel des Regens zugehört. Nach einer Weile wurde mir klar, das hört nicht mehr auf. In dieser misslichen Lage hab ich dann irgendwie versucht, meine Gräten so zurechtzubiegen, daß ich doch noch etwas spielen kann. Ich muß dazu sagen ich bin fast 2 meter groß und man möge mir den einen oder anderen unsauberen Ton verzeihen weil, ich in dieser Haltung noch nie gespielt habe.
Trotzdem habe ich hier dieses Stück komponiert (Ein Regentag in der Röhre)
Ich weiß dieses Bild hier ist  nicht so besonders gut, deswegen möchte ich dir vorschlagen : Setze dir die Kopfhörer auf, schliesse die Augen und stell dir vor du liegst ganz relaxt in der Röhre . ...
https://youtu.be/B5meMy-Yhio

Armin Küpper "Worker´s song" , sax , piepeline ,echo
https://youtu.be/GKV-l8H4Myw
« Last Edit: June 30, 2020, 02:51:33 PM by Link »